معرفی روش تدریس TPR

 

آموزشگاه کوکی، در آموزش زبان کودکان با بررسی های گسترده پیرامون متدهای آموزشی مختلف برای تدریس و یادگیری هر چه بهتر زبان دوم به کودکان و نوجوانان، روش بین المللی TPR  رابرگزیده است تا با بهره گیری از ویژگی های خاص  آن بهترین نتیجه را درآموزش به دانش آموزان این مجموعه به دست آورد.

آموزش زبان کودکان

  • TPR چیست؟

TPR مخفف عبارت Total Physical Response  روش تدریس زبان دوم است که توسط پروفسور جیمز آشر(James Asher )که با اشراف کامل برعلم روانشناسی وبا بهره گیری از سالها تجربه و تحقیق بر چگونگی آموزش این مهم به کودکان و نوجوانان در محیطی امن و موثرابداع ودرسراسر جهان به کارگرفته شده است. 3 اصل مهم روش آموزش زبان دوم    TPRگوش کرد ن ، نگاه کردن  و تقلید کردن تمام حرکات معلم است.

این روشی است که تمام کودکان جهان با پیروی از والدین خود قادربه یادگیری زبان مادریشان می شوند، که جیمزآشرآن را Body-Language Conversation (مکالمات زبان بدن) می نامد.

 به طور مثال هنگامی که والدین ازکودک می خواهند که توپی را شوت کند یا عروسکش را بردارد کودک با گوش کردن، نگاه کردن و تقلید از حرکات والدین خود باعکس العملی فیزیکی به  درخواست آنها پاسخ می دهد  Physical Response) ( در این روش کودک بدون صحبت کردن قادربه درک و انجام درخواست والدینش است و یا هنگامی که خواهری با تکرارعبارت و انجام حرکت دست زدن  Clap)) از برادرکوچکش می خواهد که خوشحالی خود را نشان دهد در واقع برادرش را هم با کلام  وهم عمل با این عبارت آشنا می کند وکودک درابتدا عمل را تکرا کرده و بعد نام این عمل را در ذهن سپرده ووقتی اعتماد به نفس کامل را به دست آورد وموفق به رمزگشایی آن شد قادربه گفتن آن کلمه یا عبارت می باشد، این روش کم استرس ترین وموثرترین روش آموزش زبان به خصوص زبان دوم است. جیمز آشر معتقد است مجبور کردن کودک به صحبت کردن زبانی که اشنایی  کامل و درک درستی از آن ندارد باعث فاصله گرفتن کودک وعدم اعتماد به نفسش می شود.

آموزش زبان خردسالان

  • چرا باید از روش TPR در کلاس استفاده کرد؟

  • این روش بسیار جذاب است و دانش آموزان و معلم بسیار لذت می برند و محیط شادی را برای آنها به ارمغان می آورد.

  1. تدریس به این روش بسیاربه یادماندنی یعنی به دانش آموزان کمک می کند که کلمات و جملات را به راحتی به یاد اورند

  2. TPR  برای دانش آموزان به خصوص کودکان که حرکت و بازی لازمه زندگی آنهاست بسیار کاربردی و مفید است

  3. این روش با هر تعداد دانش آموزوهرمقدارامکانات (حتی در محیط های کوچک) قابل اجراست تا وقتی که معلم بتواند رهبری کند و دانش آموزان پیروی

  4. بهترین قابلیت این روش برقراری ارتباط معلم با دانش آموزان با هر مقدار توانایی در یادگیری است زیرا تقلید حرکات همراه با خلاقیت معلم دربازی ها آسانترین روش درک ساختارهای جملات است وعلاوه بر این هر دو نیمکره مغز کودکان فعال می شود.

  5.  و درآخراین روش به ابزار یا آماده سازی بسیار طولانی و خسته کننده نیازی ندارد تا وقتی که معلم به کاری که می کند کاملا واقف باشد.  

 

 

هدف ما آموزش همراه با لذت شما زبان آموزان است.