معرفی روش تدریس TPR


 

آموزشگاه کوکی  ، در آموزش زبان کودکان با بررسی های گسترده پیرامون متدهای آموزشی مختلف برای تدریس و یادگیری هر چه بهتر زبان دوم  به کودکان و نوجوانان ، روش بین المللی TPR  رابرگزیده است تا با بهره گیری از ویژگی های خاص  آن بهترین نتیجه را درآموزش به دانش آموزان این مجموعه به دست آورد.

آموزش زبان کودکان

  • TPR چیست؟

TPR مخفف عبارت Total Physical Response  روش تدریس زبان دوم است که توسط پروفسور جیمز آشر(James Asher )که بااشراف کامل بر علم روانشناسی وبا بهره گیری از سالها تجربه و تحقیق بر چگونگی آموزش این مهم به کودکان و نوجوانان در محیطی امن و موثرابداع و در سراسر جهان به کارگرفته شده است.3 اصل مهم روش آموزش زبان دوم    TPRگوش کرد ن ، نگاه کردن  و تقلید کردن تمام حرکات معلم است.این روشیست که تمام کودکان جهان با پیروی از والدین خود قادر به یادگیری زبان مادریشان میشوند ، که جیمزآشرآن را Body-Language Conversation (مکالمات زبان بدن) مینامد.

 به طور مثال هنگامی که والدین ازکودک میخواهند که توپی را شوت کند یا عروسکش را بردارد کودک با گوش کردن ، نگاه کردن و تقلید از حرکات والدین خود باعکس العملی فیزیکی به درخواست آنها پاسخ میدهد  Physical Response) ( در این روش کودک بدون صحبت کردن قادر به درک و انجام درخواست والدینش است و یا هنگامی که خواهری با تکرار عبارت و انجام حرکت دست زدن  Clap)) از برادر کوچکش میخواهد که خوشحالی خودرا نشان دهد در واقع برادرش را هم با کلام وهم عمل با این عبارت آشنا میکند وکودک درابتداعمل را تکرا کرده و بعد نام این عمل را در ذهن سپرده و وقتی اعتماد به نفس کامل را به دست آورد  وموفق به رمزگشایی آن شد قادر به گفتن آن کلمه یا عبارت میباشد ، این روش کم استرس ترین و موثر ترین روش آموزش زبان به خصوص زبان دوم است.جیمز آشر معتقد است مجبور کردن کودک به صحبت کردن زبانی که اشنایی کامل و درک درستی از ان ندارد باعث فاصله گرفتن کودک و عدم اعتماد به نفسش میشود.

آموزش زبان خردسالان

  • چرا باید از روش TPR در کلاس استفاده کرد؟
  1. این روش بسیار جذاب است و دانش آموزان و معلم بسیار لذت میبرند و محیط شادی را برای آنها به ارمغان میاورد
  2. تدریس به این روش بسیار به یادماندنی ست . یعنی به دانش آموزان کمک میکند که کلمات و جملات را به راختی به یاد یاورند
  3. TPR  برای دانش آموزان به خصوص کودکان که حرکت و بازی لازمه زندگی آنهاست بسیار کاربردی و مفید است
  4. این روش با هر تعداد دانش آموز و هرمقدار امکانات (حتی در محیط های کوچک)قابل اجراست تا وقتی که معلم بتواند رهبری کند و دانش آموزان پیروی
  5. بهترین قابلیت این روش برقراری ارتباط معلم با دانش آموزان با هر مقدار توانایی در یادگیری است زیرا تقلید حرکات همراه با خلاقیت معلم در بازی ها آسانترین روش درک ساختارهای جملات است و علاوه بر این هر دو نیمکره مغز کودکان فعال میشود.
  6. و در اخر این روش به ابزار یا آماده سازی بسیار طولانی و خسته کننده نیازی ندارد تا وقتی که معلم به کاری که میکند کاملا واقف باشد.  

آموزش زبان نوجوان